خانه » رویدادها » جلسه هم‌اندیشی مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات، شبکه نخبگانی خارج از کشور و مسئولین خانه اندیشه‌ورزان

جلسه هم‌اندیشی مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات، شبکه نخبگانی خارج از کشور و مسئولین خانه اندیشه‌ورزان

جلسه هم‌اندیشی مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات، شبکه نخبگانی خارج از کشور و مسئولین خانه اندیشه‌ورزان در خانه اندیشه‌ورزان برگزار شد. مسئولان در این جلسه که در روز جمعه، ۱۸ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ برگزار شد به چگونگی خنثی‌کردن تصویر تحریف‌شده ایران در خارج از مرزها پرداختند.

آقای دکتر ملکی در ابتدای جلسه در معرفی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیان داشتند با توجه ‌به تأکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت وجود چنین سازمانی جهت ارتباط ایران با خارج از کشور، از سال ۷۴ فعالیت این سازمان آغاز شد. ایشان از جمله اهداف مهم این سازمان را ارتباط با ایرانیان مقیم خارج از کشور و ارتباط فرهنگی فی‌مابین دانستند. دکتر ملکی با تأکید بر اهمیت وظیفه این سازمان بیان داشتند که در حال حاضر حدود ۶۰ نمایندگی فرهنگی در بیش از ۵۰ کشور دنیا، تحت عناوینی‌ چون رایزن فرهنگی، وابسته فرهنگی و خانه‌های فرهنگی فعالیت می‌کنند. عمده فعالیت این سازمان معطوف به معرفی جمهوری اسلامی ایران، گفتمان انقلاب اسلامی، نشر مکتب ائمه (ع)، گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور است.

رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به این سخن رهبر انقلاب که اگر می‌خواهید تحریم‌ها را خنثی کنید، تحریف‌ها را خنثی کنید، تصریح کرد که در شرایط فعلی تصویر ما دچار یک تحریف است. اهمیت کار این شورا زمانی مشخص می‌شود که بتوان نظر مثبت جوامع دیگر را نسبت به انقلاب اسلامی معطوف کرد. صاحب‌نظرها می‌گویند مهم نیست یک کشوری چه ماهیت و رسالت و اهدافی داشته باشد، مهم این است چه تصویری از آن کشور در خارج از مرزها شکل‌گرفته باشد. ما از ابتدای انقلاب تاکنون شاهد این هستیم که بیش از آنکه ما در تصویرسازی از خود بتوانیم عمل کنیم و موفق باشیم، دیگران از ما تصویر ایجاد کردند و این تصویر منفی که ایجاد شده منشأ بسیاری از مشکلات امروز و دیروز ما است، از جنگ تحمیلی، تحریم‌ها و… همه معطوف به تصاویر منفی است که از جمهوری اسلامی ایران در خارج از مرزها شکل‌گرفته است.

در ادامه جلسه آقای دکتر بهرام صلواتی از دست‌اندرکاران رصدخانه مهاجرت ایران، با تأکید بر این مسئله که باید در مورد پدیده مهاجرت نگاهی واقع‌گرایانه و فارغ از بایدها و نبایدها داشت، بیان کردند که بسیاری از ایرانیان خارج از کشور، می‌خواهند با ایران در ارتباط باشند و برای پیشرفت ایران کمک کنند؛ اما ظرفیت آن آماده نیست. ما نیاز به بازسازی و نوسازی روابط با ایرانیان خارج از کشور داریم. ما واقعاً نیاز به طرحی نو داریم تا از ظرفیت ایرانیانی که الزاماً قصد بازگشت به کشور را ندارند و حتی برگشتن برخی از آن‌ها ممکن است برایشان دردسرساز شود، استفاده کنیم.

سپس دکتر مسعود شادنام، عضو هیئت‌علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف با بیان این نکته که در سال‌های اقامت خود در خارج از کشور تجربیات خود را از تلاش برای بهبود تصویر غیرواقع‌گرایانه از ایران روایت کرده‌اند بر لزوم ایجاد سازوکاری که با جمع‌آوری این دسته از تجربیات ایرانیان و نخبگان خارج از کشور بتواند به سیاست‌گذاری سازمان فرهنگ و ارتباطات در این زمینه کمک کند، تأکید کردند.

در پایان مراسم نیز جمعی از نخبگان فارغ‌التحصیل خارج از کشور با بیان تجربیات شخصی خود از مهاجرت به نکاتی چون لزوم حمایت بیشتر کنسولگری‌ها و سازمان‌های فرهنگی وابسته از فعالیت‌های خودجوش گروه‌های ایرانیان خارج از کشور، اجتناب از موازی‌کاری سازمان‌ها، ریشه‌یابی علل مهاجرت افراد، حمایت از کسانی که تمایل به برگشت دارند، ‌ ایجاد زمینه فعالیت و اشتغال برای نخبگان خارج از کشور، روایت و تصویرسازی درست از وضعیت پس از مهاجرت برای افراد داخل کشور و لزوم حفظ ارتباطات و استفاده از دانش و مهارت نخبگان پس از مهاجرت اشاره و تأکید کردند.

رویدادهای مرتبط