خانه » رویدادها » خانه‌ اندیشه‌ورزان، میزبان اندیشه‌ورزان جدیدی خواهد بود

خانه‌ اندیشه‌ورزان، میزبان اندیشه‌ورزان جدیدی خواهد بود

رویداد «ارزیابی متقاضیان استقرار در خانه اندیشه‌ورزان» در روز پنجشنبه، ۲۱ مهر ۱۴۰۱ در خانه اندیشه‌ورزان برگزار شد. مهلت فراخوانِ این رویداد از ۲۰ام لغایت ۳۰ام مرداد بوده که در اختیار علاقه‌مندان به استفاده از فضای کاری اشتراکی خانه قرار گرفته بود. از میان ثبت‌نام‌های صورت گرفته، ۱۳۴ نفر انتخاب شده و برای آشنایی بیشتر با زیست‌بوم اندیشه‌ورزی، امکانات خانه و در پی آن ارزیابی منتخبین اولیه توسط گروه‌های تخصصی، به این رویداد دعوت شدند که در ادامه، گزارشی از این رویداد آمده است.

 

راهبرد اصلی خانه اندیشه‌ورزان، همراهی با اندیشکده‌ها و اندیشه‌ورزان است؛ بدین معنا که خانه‌، در راستای عمق‌بخشی و رشدِ هسته‌های سیاست‌پژوه و جریان‌های فکریِ حل مسئله در کشور، از آن‌ها حمایت می‌کند. خانا سعی دارد برای اندیشکده‌ها و اندیشه‌ورزانی که خروجی‌ها و سیاست‌های دقیقی برای اداره‌ی کشور دارند اما دسترسی آن‌ها به بدنه‌ی مسئولین و حاکمیت کم است یا مؤثر نیست، اتصال ایجاد کند و همچنین در راستای حل مشکلات و رفع موانعی که زیست‌بوم اندیشه‌ورزی با آن‌ها روبروست، گام‌های مؤثری بردارد. در بیانی دیگر می‌توان گفت که خانا محلی است برای آمد و شد و گفت‌وگوی اندیشه‌ورزان و سیاست‌گذاران کشور.

در راستای تحقق این اهداف، یکی از امکاناتی که خانا آن را فراهم کرده است، «فضای کاری اشتراکی» است. از چالش‌های پیش روی اندیشه‌ورزان در کشور، می‌توان به نبود فضای کاری مناسب یا سختی تأمین آن اشاره کرد. از طرف دیگر اندیشه‌ورزان نیاز به محیطی دارند که در آن تمرکز کافی داشته و به راحتی، با همکاران خود ارتباط برقرار کنند. فضای کار اشتراکی خانه اندیشه‌ورزان، چه برای افرادی که به تنهایی کار می‌کنند و چه برای تیم‌های کوچکی که نیاز به محیط کار گروهی دارند، در نظر گرفته شده است.

همان‌طور که در فراخوانِ این رویداد نیز درج شده بود، امکاناتی که خانه اندیشه‌ورزان از طریق این فضای اشتراکی در اختیار اندیشه‌ورزان قرار می‌دهد، عبارتند از:

  • مکان استقرار به صورت فردی یا گروهی در خانه اندیشه‌ورزان
  • دریافت منتورینگ و مشاوره‌ی تخصصی از خبرگان
  • دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشیِ تخصصی
  • شبکه‌سازی با اندیشه‌ورزان و سایر اندیشکده‌های مستقر در خانا
  • استفاده از خدمات و مشاوره‌های رسانه‌ای و رویدادی
  • فرصت ارزیابی پژوهش‌های سیاستی
  • امکان برقراری ارتباط با نهادهای حکمرانی
  • استفاده از فضای کتابخانا (کتابخانه‌ی خانه‌ اندیشه‌ورزان)

پس از انتشار فراخوان، روند ثبت‌نام آغاز شد و علاقه‌مندان، اقدام به ارسال اطلاعات برای ارزیابی‌های اولیه کردند که از میان این متقاضیان، از ۱۳۴ نفر دعوت به عمل آمد تا در رویداد روز پنجشنبه، شرکت نمایند. افراد دعوت‌شده از میان دانشجویان و فارغ‌التحصیلان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی بوده و از حدود ۲۵ استان به خانه اندیشه‌ورزان آمدند.

در روز رویداد نیز دعوت‌شدگان در قالب ۵ گروه در خانه حضور یافتند و ابتدا در باب مفاهیمی همچون چیستی و چرایی اندیشکده‌ها، زیست‌بوم اندیشه‌ورزی کشور و همچنین فلسفه‌ی وجودی، مأموریت‌ها و بخش‌های مختلف خانه اندیشه‌ورزان، با حضور علی حسنی مسئول واحد آموزش خانه اندیشه‌ورزان، بحث و تبادل نظر صورت گرفت و پس از آن، گروه‌ها وارد مرحله‌ی ارزیابی توسط منتورها شدند تا هسته‌ها و افراد منتخب نهایی جهت حضور در فضای کار اشتراکی خانه، مشخص شوند.

در این بخش از برنامه، حاضران به منظور ارزیابی به صورت انفرادی به گفت‌وگو با منتورها پرداختند. شایان ذکر است که منتورها، از میان اندیشه‌ورزان و اساتید شاخص اندیشکده‌ها گردهم آمده بودند تا با توجه به دانش و تجربه‌ی خود، به ارزیابی داوطلبان بپردازند. منتورها، متقاضیان را بر اساس شاخص‌ها و معیارهایی بررسی کردند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به چارچوب‌مند بودن، انتزاعی نبودن، ناظر به مسائل کشور بودن، نو‌آورانه و بدیع بودن، مرتبط با فضای اندیشه‌ورزی و سیاست‌پژوهی بودن، بیان مناسب از مسئله، پیشینه و رزومه‌ی غنی و مواردی از این دست، اشاره کرد. این شاخص‌ها در خلال یک گفت‌وگوی کیفی با میان منتورها و متقاضیان، مورد ارزیابی قرار گرفت.

در حاشیه‌ی این رویداد نیز سلسله گفت‌وگوهایی با حضور صاحبان اندیشه در موضوعات مختلف روز، چالش‌های حوزه‌ی سیاست‌گذاری کشور و مسائلی که اندیشکده‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، تولید شد که در آینده‌ی نزدیک از طریق شبکه‌های اجتماعی خانه، در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

رویدادهای مرتبط