خانه » رویدادها » نشست گفت‌گوی اندیشه‌ورزان با آقای دکتر بهادری‌جهرمی

نشست گفت‌گوی اندیشه‌ورزان با آقای دکتر بهادری‌جهرمی

نشست گفت‌وگوی اندیشه‌ورزان با علی بهادری جهرمی، سخنگو و دبیر هیأت دولت، روز چهارشنبه ۲۳ آذرماه در محل خانه اندیشه‌ورزان برگزار شد که در ادامه، گزارشی از رویداد آمده است.

در ابتدای این نشست حسین رحمان آملی، قائم‌مقام خانه اندیشه‌ورزان، مقدمه‌ای در باب اهمیت زیست‌بوم اندیشه‌ورزی و معرفی خانه ارائه نمود. سپس نمایندگانی از ۱۷ اندیشکده‌ی مختلف، نقطه‌نظرات خود در مورد مسائل روز کشور و همچنین مشکلات زیست‌بوم اندیشه‌ورزی را ارائه کردند و در بخش پایانی جلسه، سخنگوی دولت به جمع‌بندی نکات مطرح‌شده و همچنین ارائه‌ی مباحث خود، پرداخت.

بهادری جهرمی در این جلسه با تأکید بر اهمیت استمرار مسیر اندیشکده‌ها، گفت: بنده خودم را با شما هم خانواده می‌دانم و بیشتر سابقه‌ی کاری من، در حوزه‌های پژوهشی و شبه اندیشکده‌ای بوده است. کار اندیشکده‌ها بسیار مهم، پیش‌برنده و آینده‌ساز است و فعالیت در این حوزه به استقامت جدی نیاز دارد.

وی افزود: ارتباط بین اندیشکده‌ها بسیار مهم است و موجب می‌شود که حکمرانی مناسبی بین داده‌های اندیشکده‌ها ایجاد شود و به تعامل بین اندیشکده‌ها با دولت و رسانه نیز کمک می‌کند. در دولت جدید برای ارتباط با مراکز پژوهشی از جمله اندیشکده‌ها، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری متولی شده و مسئولیت دارد که به صورت مستمر با اندیشکده‌ها در ارتباط باشد.

مرکز بررسی‌های استراتژیک کارگروه‌هایی تشکیل داده که از طریق آن‌ها، از ظرفیت اندیشکده‌ها استفاده می‌کند و در خیلی موارد، قراردادهایی نیز منعقد کردند که ما خروجی آن‌ها را دیده و بعضاً از آن‌ها بهره‌برداری کرده‌ایم. من در سوابق دفتر دولت ندیدم که پیش از این قراردادی با مراکز پژوهشی منعقد کرده باشد اما در طول ۹ ماه که من توفیق پیدا کردم به عنوان دبیر دولت فعالیت کنم، در کنار جلسات متعدد، ۲ قرارداد با اندیشکده‌ها منعقد کردیم که در حال اجرا است. دولت بر اساس سند تحول دولت مردمی، قانون بودجه و سایر قوانین و اسناد بالادستی، برنامه‌های خود را دنبال می‌کند و دائماً مسیر حرکت خود را با آن‌ها تطبیق می‌دهد.

بهادری‌ جهرمی در پاسخ به مطلب یکی از نمایندگان اندیشکده‌ها در مورد تغییر ریل کشور در برخی حوزه‌ها با تغییر دولت‌ها بیان کرد: چارچوب‌های اساسی با توجه به قانون اساسی ثابت است؛ اما بخشی از تغییر ریل‌ها با تغییر دولت‌ها طبیعی است و در تمام کشورها وقتی برنامه‌ها و نگاه‌های متفاوت روی کار می‌آیند، این تغییرات نیز طبیعتاً ایجاد می‌شود؛ اما اگر این تغییر ریل در رویکردهای اساسی و برخلاف قانون اساسی باشد، جزء آفت‌ها و آسیب‌های نظام اجرایی و حکمرانی ما به شمار می‌رود.

تا پیش از این دولت و در هشت سال قبل آن، شبکه ملی اطلاعات حدود ۳۰ درصد رشد داشته؛ ولی در یک سال و سه ماه اخیر و از ابتدای شروع به کار دولت، شبکه ملی اطلاعات بیش از ۲۹ درصد رشد پیدا کرده که این نشان‌دهنده‌ی توجه دولت به مسئله‌ی حکمرانی فضای مجازی است.

در گذشته خیلی از اوقات، زمانی که جهان در حال پیشرفت در حوزه‌های راهبردی بود، کشور ما حتی خبر از وجود این حوزه‌های راهبردی نداشت؛ اما بحمدالله امروز جوانان نخبه‌ی ایرانی به درستی از کشورشان انتظار دارند که در لبه‌های علم و دانش با رقبا رقابت کنند که همین مسئله، نشان می‌دهد که آینده‌ی ما قطعاً روشن‌تر از امروزمان خواهد بود.

این دولت، اولین دولتی بود که سند تحول خود را با همکاری اندیشکده‌ها تدوین و سپس برای نقدپذیر شدن، آن را منتشر کرد. یکی از مهمترین کارهای اندیشکده‌ها شناسایی مسائل اساسی است ولی این تمام کار نیست و صرف داشتن پاسخ سؤالات مشکلات را برطرف نمی‌کند و مسئله این است که ما بتوانیم این پاسخ‌ها را تا مرحله‌ی اجرایی شدن راهبری کنیم. یکی از وسایل مهم در این راستا، اقناع افکار عمومی است که اندیشکده‌ها از دولت هم در این حوزه بیشتر می‌توانند مؤثر باشند و ما آمادگی کمک و تعامل ۲ طرفه با اندیشکده‌ها در این حوزه را داریم.

رویدادهای مرتبط