گزارش اختتامیه رویداد جایزه ملی سیاست گذاری در خانه اندیشه ورزان
خانه » رویدادها » جایزه ملی سیاست‌گذاری

جایزه ملی سیاست‌گذاری

میلاد دخانچی؛ مجری برنامه در ابتدا گزارشی درباره فرآیند داوری طرح‌ها ارائه کرد: 

در این رویداد رقابتی بین ۲۵۳ طرح برگرفته از ۵۳ اندیشکده صورت گرفت. از این تعداد ۱۶ طرح برای داوری برگزیده شده و ۶ طرح به مرحله نهایی رسیدند. در نهایت نیز ۱ طرح برنده جایزه ملی سیاستگذاری شد.  

پنل‌های موضوعی در این طرح‌ها شامل اقتصاد کلان، رفاه اجتماعی، اقتصاد و بازار انرژی، نظام حکمرانی، سامانه‌های حکمرانی، نظام‌های مالی و پولی، امنیت ملی، بهداشت و درمان، آب و محیط زیست و فرهنگ و آموزش بود که توسط داوران ارزیابی شد.

به گفته دخانچی افراد برگزیده سال‌ قبل به صورت نطق‌وار حضور پیدا می‌کنند و طرح خود را ارائه می‌دهند. تفاوت اندیشکده و پژوهشکده در عمل و اجراست که اندیشکده‌ها در فرآیند اجرا نیز موثر هستند. 

در ادامه محمد خادمی از پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری طرح مهارت افزایی کارکنان وظیفه (طرح برگزیده سال‌های قبل) را ارائه داد. به گفته وی با افزایش تحصیلات، بیکاری افزایش پیدا می‌کند. این مورد را نرخ وارونگی در اشتغال می‌گویند. ضعف مهارتی مهمترین عامل در بیکاری افراد است. در این پژوهش به این مسئله دست پیدا کردیم که اگر به بیکاری پرداخته نشود، یک مسئله اجتماعی به مسئله امنیتی تبدیل خواهد شد. لذا با این نگاه طرحی را به نهادهای امنیتی و وظیفه عمومی ارائه دادیم تا افراد در سربازی مهارت‌هایی را بیاموزند. هدف ما از این طرف ارتقا نشاط سربازی، ارتقا جذابیت سربازی و مبنایی برای مهارت افزایی است. بیشتر از ۴۵ درصد افرادی که وارد سربازی می‌شوند دارای تحصیلات آکادمیک هستند و این ایجاب می‌کند که نیروهای مسلح نگاهی متفاوت به این موضوع داشته باشند زیرا در گذشته بیشتر افراد دارای مدرک دیپلم بودند. 

این طرح دارای سه مرحله دارد: 

  1. قبل از خدمت 
  2. حین خدمت 
  3. پس از خدمت (اشتغال)

پیشنهادی که به نیروهای مسلح داده شد این بود که سن سربازی را به ۱۵ سالگی برسانند تا مهارت‌های لازم را آموزش ببینند. در این طرح افراد با ثبت نام در سایت،‌ مهارت‌ها و علائق خود را ثبت کرده و با ارائه مشاوره آموزش‌های لازم را ببینند. با اجرای این طرح افراد قبل از خدمت با یک شناسنامه مهارتی وارد خدمت سربازی خواهند شد.  

در حین خدمت آموزش‌های نرم به افراد داده خواهد شد مثل: کار گروهی، مهارت اجتماعی و… سپس در مرحله بعد تخصیص بهینه سربازان و افراد با توجه به علایق خود مهارت‌ ورزی نیز صورت خواهد گرفت. در مرحله آخر که اشتغال پس از خدمت است افراد را به مراکز مختلف معرفی می‌کنند. 

دخانچی افزود: طرح‌های ارائه شده نسبت به گذشته ۱۰۰ عدد اضافه شده که نشانه خوبی است. 

سامانه قانونیان؛ اندیشکده شفافیت برای ایران ادامه داد: شفافیت را از خودو شهرداری  شروع کردیم. جلسات انتخاب شهردار را با پخش زنده پوشش دادیم. شفافیت قراردادها نقش مهمی داشت و ما در اقدام شفافیت قراردادها وارد عمل شده و موفق بودیم. سپس به دنبال شفافیت در بودجه، شهرسازی، فهرست اطلاعات مدیران و کارمندان و فهرست پروژه‌های پژوهشی اقداماتی انجام دادیم. به گفته ایشان شفافیت در عین سادگی دارای پیچیدگی‌های بسیاری است. اعمال شفافیت منجر به انتشار اطلاعات می‌شود که کار بسیار سختی است. 

در ادامه یکی دیگر از برگزیدگان بدین شرح اعلام شد: روایت یک تغییر در سیاست‌های مهاجرتی؛ انجمن دیاران؛ ارائه دهنده: امیرحسین چیت ساززاده.

در ادامه برنامه از هیئت داوران (صابر میرزایی، روح‌الله ایزدخواه، علی سرزعیم، محمد جلال و علیرضا عبدالله زاده) تقدیر شد. 

علی سرزعیم: ایجاد رقابت مسئله مطلوبی است در کارهای مطالعاتی و اندیشه ورزی این امر حائز اهمیت است و باعث رشد سیاست پروژه‌ها می‌شود.

روح اله ایزدخواه: اندیشکده‌ها لازمه اصلاح امور و سیاست‌گذاری‌ها و هدایت حکمرانی‌ها به سمت مطلوب هستند. 

صابر میرزایی: ما برای برون رفت از مسائل و مشکلات اقتصادی راه حل داریم کار اندیشگاه‌ها این است که اجرای نظرات را پیگیری کنند حتی مصوبات مجلس هم نیاز به پیگیری اجرا دارد. 

علیرضا عبداله زاده: یک مسئله به تعداد آدم‌ها راه حل دارد فرصت ایجاد شده توسط بحران، فرصت طلایی برای کسانی است که می‌توانند تغییر ایجاد کنند. 

محمد جلال: اندیشکده‌ها و اندیشه ورزان باید قدرت و سواد خود را در توانایی‌هایی مثل قدرت بیان و هنر انتقال مفاهیم افزایش دهند. 

در ادامه یکی دیگر از برگزیدگان بدین شرح اعلام شد: مدل جمع‌آوری گازهای همراه نفت؛ اندیشکده مطالعات انرژی سبحان؛ ارائه دهنده روح الله مهدوی.

در ادامه نشست از ۱۷ اندیشکده شرکت کننده در این برنامه تقدیر شد. 

  • اندیشکده شفافیت برای ایران 
  • موسسه مالی تامین اجتماعی 
  • پژوهشکده مطالعات فناوری
  • انجمن دیاران
  • موسسه مطالعات انرژی سبحان 
  • اندیشکده رصد 
  • اندیشکده راهبردی مهاجر 
  • اندیشکده تدبیر آب ایران 
  • اندیشکده اقتصاد مقاومتی
  • پژوهشکده معنوی شهر نوین ثامن
  • موسسه مطالعات تحقیقات بین المللی ابرار تهران
  • اندیشکده مطالعات نرم حکمرانی ایران
  • گروه علمی تحلیلی طیف 
  • موسسه رصد مطالعات و سیاستگذاری اجتماعی سلامت جنسی 
  • مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری
  • اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر
  • موسسه راهبردی بازنشستگی صبا 

در ادامه یکی دیگر از برگزیدگان بدین شرح اعلام شد: آینده پژوهی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی؛ پژوهشکده معنوی شهر نوین ثامن با ارائه اکبرزاده. 

الهام بخش نیز شرح داده شد: اندیشکده اقتصاد مقاومتی با پژوهش در مورد مسائل اقتصادی در زمان تحریم، دچار چالش‌های بسیاری در این مسیر شده است. 

 

در ادامه یکی دیگر از برگزیدگان بدین شرح اعلام شد: بررسی صنعت تولیدات ماشین‌های صنعتی در کشور. 

 

در قسمت پایانی طرح «برزخ بی‌هویتی در سرزمین مادری» با ۲۲۴ امتیاز به عنوان برگزیده اولین جایزه ملی سیاستگذاری اعلام شد.

به ترتیب؛ رتبه ششم با ۱۵۸ امتیاز: معرفی سامانه قانون‌. رتبه پنجم با ۱۷۶ امتیاز : بررسی صنعت تولیدات ماشین آلات صنعتی. رتبه چهارم با ۱۷۹ امتیاز: روایت یک تغییر در سیاست‌های مهاجرتی. رتبه سوم با ۱۹۵ امتیاز: مدل جمع‌آوری گازهای همراه نفت. رتبه دوم با ۱۹۸ امتیاز: آینده پژوهی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی اعلام شدند. 

مجری طرح «برزخ بی‌هویتی در سرزمین مادری» در پایان برنامه، شرحی از فعالیت‌های خود را اعلام کرد: پیمان حقیقت طلب ازدواج زن‌های ایرانی با مردان خارجی و عدم اتخاذ تابعیت و دریافت شناسنامه برای این فرزندان را چالشی بزرگ دانست. در این پژوهش علاوه بر مصاحبه با افراد و نخبگان به روایت‌ها، داستان‌ها و فیلم‌های مربوط به این اتفاق مراجعه شد. فرزندان با مادر ایرانی قربانی‌هایی برای سو استفاده افراد سودجو به حساب می‌آیند که باید به آن توجه جدی شود. 

برای مطالعه گزارش کامل رویداد جایزه ملی به سایت جامعه اندیشکده‌ها از طریق لینک مراجعه نمایید.

رویدادهای مرتبط