نشست عدالت فرای مرزها در خانه اندیشه ورزان
خانه » رویدادها » عدالت فرای مرزها

عدالت فرای مرزها

 

دکتر سلیمانی در شروع نشست از عدالت در زمینه علم فناوری گفت:

عدالت در بحث‌های توسعه علم‌ و فناوری موضوع پر چالشی است. در ابتدا فکر می‌کنیم که عدالتی در زمینه وجود دارد اما وقتی وارد می‌شویم،‌ می‌بینیم که این‌گونه نیست، خصوصا که شما از خودشان نباشید. در زمینه اختراع نیز اینگونه است که اگر در آن پروژه‌ای بمانید حق استفاده از اختراع خودتان را دارید. شما اختراع کرده‌اید اما دیگر پروژه شما نیست. خیلی از مخترعین ایرانی زمانی که به ایران برگشتند،‌ قید اختراع را زدند.

من را دستگیر کردند به این خاطر که می‌خواهم تحریم‌ها را دور می‌زنیم. وکیل من با استناد‌هایی قاضی را مجاب کرد که من بی‌گناهم و باید آزاد شوم. با این‌حال FBI گفت که من آزاد نیستم و همچنان تحت بازداشت ماندم. بعد از مدتی دولت آمریکا نامه‌ای برای من فرستاد مبنی بر اینکه قبول کن مجرمی تا آزاد شوی. به هیچ عنوان آن عدالتی که در سینما و تلویزیون مشاهده می‌کنید. بعد از مدتی به من گفتند که باید این نامه رو امضا کنی و پناهنده آمریکا شوی، تنها راه آزادی‌ات همین است.

آن‌ها می‌گویند که هر توسعه علمی که اتفاق می‌افتد باید متعلق به ما باشد.

در حال حاضر ترس از آمریکا به خاطر تجهیزات نظامی نیست، بلکه از پیشرفت هوش مصنوعی در چین می‌ترسند.

امروزه برده داری عوض شده،‌ قبلا از برده‌ها برای کارهای مشقت بار استفاده می‌شد. اما الان دانشجوهای دکتری و پست دکتری را جذب می‌کنند و دقیقا همان برده‌داری است از نوع دیگر.

ساده‌ترین نماد ناعدالتی در آمریکا واکسن فایزر است. فایزر را آلمان ساخت، اما آمریکا اعلام کرد تا زمانی که ۴۰درصد مردمش واکسن تزریق نکرده باشند،‌ اروپا حق استفاده از فایزر را ندارد.

دانشجویان ما باید بدانند که آن‌جا مدینه فاضله نیست. دانشجویان ایرانی بسیار عادلانه برخورد می‌کنند و تمامی دانش‌ خود را به آمریکا می‌برند تا آزمایش انجام دهند. در انتها این دانش به خود آمریکایی‌ها خواهد رسید. 

دکتر بهمن‌پور عدالت را از نگاه کلان دید و گفت:

صحبت‌های دکتر سلیمانی کاملا درست است. ما فکر می‌کنیم که عدالت وجود دارد اما اینطور نیست. در جنگ رسانه‌ای ما خودمان به خودمان ضربه می‌زنیم.

به دست آوردن کار بسیار سختی بوده و یکی از مسائل اصلی در قرآن همین عدالت است. در واقع عدالت زبان عام جهانی بوده و مردم به عدالت و عدالت‌خواهی جذب می‌شوند.

در حال حاضر در تبلیغات گفته می‌شود که ۸۰ درصد ایرانی‌ها از انقلاب پشت کرده‌اند. اصلا اینگونه نیست،‌ نمونه‌اش را در مراسم تشییع جنازه سردار سلیمانی می‌بینید. 

منطق آینده جهان عدالت‌‌خواهی بوده که به امید خدا زمینه‌ساز فرج امام زمان (عج) خواهد بود. 

در این قسمت از نشست صوتی برای شناخت و تجلیل از شجره پخش شد.

دکتر شجره تجربه‌ها و نظرات خود از عدالت را بیان کرد:

ما یک فضا و شکل رویایی از غرب در ذهنمان داریم.وقتی جوان بودم هم این نگاه در جوان‌های آن موقع بود که فکر می‌کنم به خاطر هالیوود است. دید ما غلط بوده و این باعث شده که یکسری تصوراتی پیدا کنیم که با دیدن بی‌عدالتی تعجب کنیم. 

مغز استکباری،‌ بزرگترین سلاح استعمارگران است. استیو بیکو فعال سیاسی

حضرت‌ آقا در سخنرانی خودشان گفتند که ما در مواقعی که دشمن را شناختیم،‌ پیروز شده‌ایم. راه دشمن را باید بشناسیم. در آمریکا ۸۵ درصد از ثروت و قدرت در دست یک درصد افراد بوده و ۹۹ درصد مردم وضعیت مناسبی نیستند. شما ببینید آمریکا چقدر کارتن خواب دارد و همین موضوع ظالم بودن آمریکا را نشان می‌دهد. طبیعتا این ظالم بودن نیاز به ارتشی قوی دارد. گول هالیوود و گفته‌های آمریکا را نخورید.

از طرف اسلام به عدالت نگاه کنیم. این داستان را احتمالا شنیده‌اید که یک یهودی مدارکی را درست کرده بود که زره امام علی برای اوست. قاضی طبق مدارک می‌گوید که زره مال یهودی است و امام علی زره را به یهودی می‌دهد با اینکه مال خودش بود. این عدالت اسلام را نشان می‌دهد.

 

 

در ادامه حاضرین سوال خود را پرسیدند:

  • چطور می‌شود که آقای شجره در تمامی عرصه‌ها از مظلومین دفاع می‌کند؟ در صورتی که ما حرکتی از کنسول‌گری‌ها نمی‌بینیم.

دکتر شجره: اسلام حمایت از مظلوم را واجب می‌داند و شما هر جایی مظلومی دیدید باید دفاع کنید. ایستادند به پای عدالت صرفا این نیست که فقط از دوستان به مشکل خورده خود دفع کنید. عدالت در اسلام به معنای همان داستان قاتل امام علی است.

  • چرا اجازه می‌دهند که یک گروه اسلامی و مردمی در قلب آمریکا شکل بگیرد؟

فکر نکنید که الان قربان صدقه ما می‌روند. هیچ ماهی نیست که در روزنامه‌ّایشان علیه ما ننویسند.

  • چگونه است که اکثر مبلغین محافظه کار شده و وضع غرب را می‌پذیرند؟ در حالی که می‌بینیم که شما آقای بهمن‌پور و آقای شجره این وضع را نمی‌پذیرید.

بهمن‌پور: نهادهای رسمی بستگی به نوع ثبتشان و نوع کاری که انجام می‌دهند و فشاری که به آن‌ها وارد می‌شود مبانی کاری خود را عوض می‌کنند. بعضی‌ها محافظه کارند چون می‌ترسند و بعضی تندرو هستند و اذیت می‌شوند.

  • آیا معیاری برای مقایسه جامعه ما با آمریکا وجود دارد؟

دکتر شجره: معیارهای مختلفی وجود دارد. به طور مثال تعداد دانشجوهای ما قبل از انقلاب چقدر بود و الان چقدر است. تعداد افرادی که ماشین داشته‌اند را مقایسه کنید. از خیلی جهات ما جلو هستیم اما در بحث تبلیغات به شدت عقبیم. 

در این نشست از دکتر شجره تقدیر به عمل آمد.

  • عملکرد نهادهای رسمی را در ماجراهای روز چطور ارزیابی می‌کنید؟

دکتر شجره:‌ من فکر می‌کنم که تحولاتی که در نظام جمهوری بعد انقلاب به وجود آمد،‌ در سیستم دیپلماتی پیش نیامد. دیپلمات‌های ما هنوز حفظ روابط را اولویت می‌دانند. ما دیپلمات‌های بسیار خوبی داریم اما این سیستم است که مشکل دارد.

  • دکتر سلیمانی زمانی که در بازداشت بودید دو نوع رفتار سکوت و فعالیت حقوق بشری دیده شد، آیا موثر بودند؟

دکتر سلیمانی:‌ به هیچ عنوان شک نکنید که تاثیرگذار بودند. از وقتی که ماجرا در ایران و آن طرف رسانه‌ای شد قاضی خودش را کنار کشید. سر و صدای رسا‌نه‌ها و به صدا درآمدن دانشجویان به من کمک کرد. اگر سکوت همچنان ادامه پیدا می‌کرد من هنوز در بازداشتگاه بودم.

در انتهای نشست نیز دکتر شجره نکاتی گفت:

ما نباید همیشه عقب‌نشینی کنیم. عقب‌نشینی ما باعث به جلو آمدن آن‌ها می‌شود. گاهی باید رو به جلو حرکت کرده و باعث عقب‌نشینی آن‌ها شویم.

 

رویدادهای مرتبط