خانه » رویدادها » نقش‌آفرینی در ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی

نقش‌آفرینی در ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی

دکتر میثم لطیفی با اشاره به حدیث «َالْعَامِلُ عَلَى غَيْرِ بَصِيرَةٍ كَالسَّائِرِ عَلَى غَيْرِ اَلطَّرِيقِ لاَ يَزِيدُهُ سُرْعَةُ اَلسَّيْرِ إِلاَّ بُعْداً» از امام صادق (ع)، گفت: اگر در هر کاری قطب‌نماهایمان خوب کار نکنند، نمی‌توانیم مسیر را خوب تشخیص دهیم. یکی از کارویژه‌های اصلی مدیریت عملکرد، این است که بدانیم به کدام سمت و سو حرکت می‌‌کنیم. 

وی ادامه داد: ما در حوزه ارزیابی عملکرد نیازمند یک سری چرخش‌های تحولی هستیم که مهم‌ترین آن‌ها چرخش فرهنگی است؛ ارزیابی عملکرد در فرهنگ دستگاه‌های اجرایی کشور یک کار صوری تلقی می‌شود که صرفاً جایزه‌ای رد و بدل می‌شود و قدردانی‌ای صورت می‌گیرد. متاسفانه ما دچار فرمالیزم و رفتار ظاهری در نظام اداری هستیم و مردم به‌حق از این وضعیت گلایه‌مندند.

دکتر لطیفی تأکید کرد: باید تحولات جدی در حوزه مدیریت عملکرد رقم بزنیم تا بیش از اینکه صرفاً قانون، مقرره، ارزیابی و جایزه باشد، واقعاً منجر به تغییر رفتار نظام اداری در مواجهه با مردم باشد. برای این کار باید از ارزیابی عملکرد به سمت راهبری و مدیریت عملکرد حرکت کنیم، یعنی به جای اینکه کارمان این باشد که بنشینیم به شاخص‌ها نمره دهیم، مسائل را با همکاری دستگاه‌ها حل کنیم. خیلی اوقات دستگاه‌های اجرایی اشکالات خود را می‌دانند اما فرهنگ تعارف مانع از رفع این اشکالات می‌شود.

وی در ادامه به اهمیت موضوع فرهنگ اشاره و تاکید کرد:

مسئله فرهنگ، مسئله جدی نظام اداری و مورد تأکید حضرت آقاست که ایشان در سیاست‌های کلی نظام اداری به لزوم اصلاح فرهنگ سازمانی اشاره می‌کنند. اتفاق مبارک این است که کار مردم در دستگاه‌های اجرایی روان انجام شود و حتی اصلاً نیازی نباشد به دستگاه‌ها مراجعه کنند. کمک و مشارکت در این رسیدن به تحولات از نسل جوان که به تعبیری مخاطب بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی هستند، انتظار می‌رود.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور مدیریت عملکرد را یک اتفاق پویا دانست و تصریح کرد: مدیریت عملکرد یک واقعه نیست، چیزی که روزی اتفاق بیفتد و تمام شود، بلکه همیشگی و زنده است، ما باید در لحظه از وضعیت نظام اداری کشور مطلع باشیم. مدیریت عملکرد، نبض نظام اداری کشور را به ما نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: ما باید مبتنی بر داده‌های ثبتی حرکت کنیم و نه قضاوت‌ها، خودارزیابی‌ها و خوداظهاری‌ها، چرا که خیلی اوقات اطلاعات کامل به ما داده نمی‌شود و حتی اگر بخواهند هم چون از یک زاویه خاص به مسئله می‌پردازند، ارزیابی‌ها دقیق نخواهد بود.

دکتر لطیفی با بیان اینکه موضوع مدیریت عملکرد یک فرایند پویاست و در عین حال باید مبتنی بر داده‌های ثبتی باشد خاطر نشان کرد: ما باید به جای شاخص‌های متکثر و جزئی به سوی شاخص‌های ترکیبی و کلی برویم؛ از جمله شاخص‌های عدالت، رشد و بهره‌روی و رضایت. در این مسیر به کمک جوانان اندیشه‌ورز نیاز داریم و از مشارکت این عزیزان استقبال می‌کنیم. به نظر من باید در حکمرانی اسلامی بر این سه شاخص متمرکز شویم. اگر بتوانیم عدالت را اقامه کنیم، در ارکان جامعه بهره‌وری و رشد را داشته باشیم، رضایت هم اتفاق می‌افتد. این سه با هم باید دیده شوند، درواقع باید زنجیره ارزیابی عملکرد از سطح فردی تا سطح ملی و بین‌المللی را با هم ببینیم.

وی در پایان گفت: دست نیاز به سوی اندیشه‌ورزان عزیز دراز می‌کنیم و از شما کمک می‌خواهیم تا بتوانیم تحولی در نظام ارزیابی عملکرد کشور ایجاد کنیم.

در ادامه این نشست، دکتر رفیع‌زاده ضمن ابراز خرسندی از وجود اندیشکده‌ها و نقش مشارکتی آنان در تعامل با دستگاه‌های اجرایی، گفت: موضوع مدیریت عملکرد هنوز در کشور ما جدید است و به بلوغ نرسیده‌ایم، نگاه‌های متفاوتی به این مسئله باعث می‌شود جای کار بسیاری داشته باشیم و در این راه از اندیشه‌ورزان و اندیشکده‌ها دعوت می‌کنیم در کنار ما باشند.

همچنین رئیس امور مدیریت عملکرد و ارتقای فرهنگ سازمانی، به تشریح فرآیند مدیریت عملکرد در سازمان اداری و استخدامی کشور اشاره کرد و گفت: ارزیابی عملکرد در دو سطح ملی و استانی و در شاخص‌های عمومی و اختصاصی صورت می‌گیرد.

وی همچنین منابع تدوین و طراحی شاخص‌های ارزیابی، پشتوانه قانونی، فرآیند تدوین و ارزیابی شاخص‌های عمومی و اختصاصی، محورهای ارزیابی عملکرد عمومی دستگاه‌های اجرایی در سطح ملی، فهرست دستگاه‌های ملی ارزیابی‌شونده از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور را تشریح کرد و در پایان گفت: سامانه انتشار نتایج ارزیابی عملکرد دولت یک سامانه تعاملی است که مستندات ارزیابی دستگاه‌ها در آن بارگذاری شده است، از اندیشه‌ورزان و اندیشکده‌ها دعوت می‌کنیم ضمن مطالعه این مستندات، نظرات خود را از طریق این سامانه به دست ما برسانند. سازمان اداری و استخدامی کشور از ظرفیت مشارکت اندیشه‌ورزان در اجرای فرآیندهای مدیریت عملکرد استقبال می‌کند.

گفتنی است، در پایان این نشست حاضران دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را با رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور مطرح کردند.

رویدادهای مرتبط