خانه » رویدادها » هدف از روایتگری پیشرفت در موضوعات مختلف پیدا کردن روش‌های اثرگذار برای بازخوانی ماجراست

هدف از روایتگری پیشرفت در موضوعات مختلف پیدا کردن روش‌های اثرگذار برای بازخوانی ماجراست

مسئول باشگاه مدافعان اقتصادی مردمی:

هدف از روایتگری پیشرفت در موضوعات مختلف پیدا کردن روش‌های اثرگذار برای بازخوانی ماجراست

مسئول باشگاه مدافعان اقتصادی مردمی، با بیان این‌که هدف از روایتگری پیشرفت در موضوعات مختلف پیدا کردن روش‌های اثرگذارتر برای بازخوانی ماجراست، گفت: هدف این است که افرادی کاروان گفتمانی را با همراهی هم برای شکل‌گیری پیشرفت راه بیندازند.

به گزارش روابط عمومی خانه اندیشه‌ورزان، میثم مسعودیان، در نشست تخصصی مختصات روایتگری پیشرفت در سالن کنفرانس خانه اندیشه‌ورزان با بیان این‌که کارکرد روایتگری پیشرفت در مقیاس ملی و وسیع‌تر است، در ادامه اظهار کرد: نمایش کارآمدی نظام پیشرفت از پنجره روایتگری از مصادیق موفق روایت کارآمدی نظام اسلامی و هر فضای کنشگری اعم از مردم و مسئولان است.

روایتگری ابزاری برای تغییر ذهنیت با تمسک به سوژه حرکت ذهنی جمعی را ایجاد ‌کند

وی، با بیان این‌که کارکرد روایتگری پیشرفت در مقیاس وسیع‌تر ظرفیت‌های انقلاب اسلامی را مشخص می‌کند، افزود: روایتگری ابزاری برای تغییر ذهنیت با تمسک به سوژه و داستانی است که حرکت ذهنی جمعی را ایجاد ‌کند.

مسئول باشگاه مدافعان اقتصادی مردمی، با بیان این‌که ایجاد تصویری از پیشرفت و بازنمایی آن در اذهان از اثرات روایتگری پیشرفت است، در ادامه خاطرنشان کرد: روایتگری پیشرفت عنصر امیدبخشی و باور را در جامعه ایجاد می‌کند.

مسعودیان، با اعتقاد به این‌که روایتگری اذهان را برای حرکت متعالی هدفمند می‌کند، افزود: چنانچه بتوانیم مباحث نظری را توسعه دهیم سبب توسعه فضای روایت اعم از روش، تبیین و انتقال می‌شویم. روایت پیشرفت باید پیشرفت و تحول مستمری در کمال یافتن روایت، رصد و تبیین روش و انتقال داشته باشد.

وی، با بیان این‌که به‌نظر می‌رسد مختصات روایت پیشرفت موارد فوق باشد، ادامه داد: تاکنون کوشیده‌ایم با ابزارهایی به نام جشنواره و جوائز اجتماعی ابتدا گفتمان پیشرفت را در نخبگان و سپس الگوی حرکت جمعی را برای مردم ایجاد کنیم.

هدف از برگزاری جشنواره فراهم کردن زمینه‌ای مناسب برای گفتمان پیشرفت است

مسئول باشگاه مدافعان اقتصادی مردمی، با بیان این‌که با این ابزارهای اجتماعی ایده‌های خوبی هم مطرح می‌شود، گفت: هدف از برگزاری جشنواره فراهم کردن زمینه‌ای مناسب برای گفتمان پیشرفت، تشکیل اضلاع اکوسیستم و در نهایت ایجاد چرخه روایتگری پیشرفت در جامعه است.

مسعودیان، با بیان این‌که هم‌اکنون بشدت درگیر جنگ نوع و بیان روایت هستیم، در ادامه اظهار تأسف کرد که ابزار ما، برای روایت پیشرفت خالی است.

وی، با تأکید بر ضرورت شناسایی ابعاد مختلف روایتگری پیشرفت گفت: باید روش اثرگذار و انتقال آن را شناخت، هم‌اکنون در جنگ روایت‌ها، در فضای ناامیدی جریانات رسانه‌ای کار می‌کند که روایت پیشرفت متضاد آن است، روایت پیشرفت روایت امیدبخش است تا به کمک ارزش‌ها ابزاری برای بازنمایی مثبت برای حرکت فعلی کشور ایجاد کنیم.

صرفاً دستاوردهای قابل شمارش به‌معنای پیشرفت نیست

در ادامه این نشست، حیدری‌نژاد، مدیر اندیشگاه سیاست‌نگاری ایران(سنا) با طرح این پرسش که منظور از پیشرفت چیست و آیا شمارش دستاوردها به معنای پیشرفت است؟، گفت: باید دید چه چیزی از نظر مبانی فکری انقلاب اسلامی پیشرفت محسوب می‌شود؟ در پاسخ واقعی در می‌یابیم بسیاری از مواردی که پیشرفت هستند حتی قابل ارزیابی و سنجش هم نیستند.

وی افزود: شهید آوینی در روایت فتح شماری از رزمندگان را که به سمت منطقه عملیاتی می‌روند روایت می‌کند که هنوز خروجی آن مشخص نیست اما نام آن را روایت فتح می‌گذارد، در حقیقت از ابتدا فتحی نبود بلکه آغاز حرکتی بود برای فتح قله. در هر حوزه آنچه که فتح می‌شود لایه‌های فکری و نظام ارزشی است که بسیاری از آن‌ها در این روایت نمی‌آید پیشرفت هم تنها منحصر به دستاوردهای قابل شمارش و اندازه‌گیری نیست.

حیدری‌نژاد، با بیان این‌که در مسیر پیشرفت ممکن است بسیاری از چیزها هم از دست برود، گفت: برای کارآمدی نظام اسلامی باید خروجی‌های آن را نشان داد حتی شکست در صورت رفتار براساس مبانی فکری و ارزش‌ها، نوعی پیروزی است.

تاکنون هیچکدام از تجارب جهاد سازندگی با فعالیت‌های عمرانی و آموزشی ثبت نشده است

پژمان عرب، پژوهشگر، مستندساز و نویسنده هم با بیان این‌که باید چگونگی کارکردها روایت شود، افزود: بچه‌های مدافع حرم بازتولید کتاب ادبیات مقاومت هستند. جمهوری اسلامی ایران ۲ شاخه ادبیات مقاومت و دفاع مقدس را روایت کرده است ادبیات انقلاب هم ناظر بر روایت سیاسی دهه ۴۰ و ۵۰ است.

وی، با بیان این‌که تا سال‌های ۶۷ و ۶۸ ادبیات داریم اما خروجی نداریم، در ادامه خاطرنشان کرد: باید بیندیشیم ۴۰ سال چه کردیم؟ چندین مجموعه نظیر ستاد نانو، بنیاد توسعه و … تجربه‌های خود را مکتوب کردند که همگی در ذیل شاخه‌های علم و فن‌آوری است این موارد نخستین الگونگاری یا روایت داستان واقعی بود.

این پژوهشگر، با بیان این‌که از موفق‌ترین نهادهای مردمی جمهوری اسلامی از سال ۵۸ تا ۶۸ جهاد سازندگی است، گفت: این نهاد سبب تحول در عمران، آموزش و … شد که تجارب آن‌ها هیچکدام روایت نشد.

عرب، با اشاره به تدوین تاریخ شفاهی نظامی، هسته‌ای و ماهواره‌ای در کشور در ادامه خاطرنشان کرد: ما قصد داریم ۱ تا ۱۰ درصد چگونگی پیشرفت جامعه که نتیجه فعالیت فرزندان خودمان است را روایت کنیم ما حرکتی را آغاز کردیم که این حرکت قابل دیدن است اگر از ۱۰ مشکل بتوانیم ۵ مشکل را روایت کنیم موفق بوده‌ایم.

در ادامه سخنان عرب، مسعودیان با بیان این‌که ما به‌طور جدی به یک رصدگر پیشرفت نیاز داریم، گفت: رصد باید از چیزهایی باشد که قابلیت جاذبه و انگیزش را در جامعه ایجاد کند.

در انقلاب اسلامی اتفاقی نمی‌افتد مگر آن‌که با اراده و شوق، که گفتمان عمومی ایجاد کند

دکتر ابوالحسنی، عضو هیئت علمی و رئیس گروه جامعه و پیشرفت پژوهشکده مطالعات فن‌آوری ایران، هم با بیان این‌که هدف از انقلاب اسلامی آن است که جامعه‌ای با الگوی جدید تمدن اسلامی ایجاد کنیم، افزود: تا دهه ۸۰ در این‌خصوص تأکید چندانی نداشتیم اما از دهه ۸۰ که مقام معظم رهبری دهه پیشرفت نامید فرمودند اگر غرب قله‌ای دارد پر اشکال است ما رویای جدیدی در سر داریم قرار است حرکت جدیدی را داشته باشیم و برای پیشرفت الگوسازی کنیم.

وی، افزود: در انقلاب اسلامی اتفاقی نمی‌افتد مگر آن‌که با اراده و شوق، که گفتمان عمومی ایجاد کند در آن زمان باید پیشرفت را با ابزار جدی که به معنای ایرانی اسلامی است تعریف کنیم یک عده قصد داشتن با رویکرد نظری جلو بروند در چندین سال قبل منجر به جریانی شد که شروع به جوشیدن کرد که تجربه‌های جدی در انقلاب اسلامی دارد که می‌توان گفت چه می‌خواهیم الگوهایی نظیر جهاد سازندگی ۱۰۰ درصد موفق بودند اگر تجارب‌شان تبیین و ثبت شوند، می‌توان مسیری را تعریف کرد.

ابوالحسنی، با بیان این‌که تجربه‌ها ابزار جدی برای تعریف الگو و تبیین و تعریف مسیر هستند، افزود: بدین‌ترتیب عظمت آن مشخص  و امید به آینده داده می‌شود.

وی، ادامه داد: در الگوی پیشرفت به‌دنبال توجه حاکمیت نیستیم، بلکه به‌دنبال آن هستیم که نشان دهیم مشکلات فراوانی وجود دارد، قله بالاست و شما در دامنه آن قرار دارید و بدان که تا این مسیر پیشرفت داشته‌ای در چنین صورتی است که امید حاصل می‌شود.

مسعودیان، در جمع‌بندی سخنان ابوالحسنی گفت: در مقابل جریانی که صرفاً نظری به پیشرفت می‌پردازد از اواخر ۸۰ تجارب موفقی ثبت و سبب رونق حرکت‌ها شد تا ذهنیت جامعه روشن شود.

در ادامه نشست، پوراسلامی، فعال رسانه‌ای و مستندساز، با بیان این‌که از ابتدای انقلاب وقتی پیشرفتی داشتیم مشخص نکردیم بار این پیشرفت را چه کسی باید تحمل کند؟، افزود: کسی که می‌تواند بار این پیشرفت را بکشد دولت است، دولت تصدی‌گری کرد و کار را بدست گرفت سپس به بخش خصوصی گفته شد برای انجام این‌کار علیرغم داشتن پول به آمادگی هم نیاز است ضلع سوم هم مردم بودند ما برای روایتگری به یک ایلان ماسک ایرانی برای روایت پیشرفت و به تصویر کشیدن آن نیاز داریم.

وی، با بیان این‌که بخش خصوصی با وجود پول، قدرت و نفوذ می‌تواند بحث پیشرفت را مطرح کند، گفت: هم‌اکنون پیشرفت در خلا است و کننده‌کار مردم هستند.

این فعال رسانه‌ای، در ادامه خاطرنشان کرد: تا کننده‌کار مشخص نباشد و دولت ریل‌گذاری نکند، نمی‌توان درباره پیشرفت حرفی زد کار را باید به مردم سپرد، خودشان کار را به پیش می‌برند اما باید پول و امکانات هم داشته باشیم.

پوراسلامی، یادآور شد: تا زمانی که مشخص نشود بحث پیشرفت کجاست؟ همه مباحث نظری و در خلا مطرح می‌شود.

مسعودیان، با بیان این‌که باید به گونه‌های روایت پیشرفت هم توجه کنیم گفت: به‌عنوان مثال در اقتصاد مردمی باید در روایتگری مسیر مشخص شود تا پیشرفت به‌درستی انجام شود.

مبنای پیشرفت، مختصات روایت پیشرفت را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد

دکتر عطاری، مدیر اندیشکده بنیاد توسعه فردا، هم با بیان این‌که روایت پیشرفت در مقابل یک جریان رقیب قرار دارد، افزود: از مختصات روایتگری پیشرفت این است که در فضای عادی است، صرفا نظری نیست و وابسته به‌معنای پیشرفت است هم‌چنین مبنای پیشرفت مختصات روایت پیشرفت را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

وی، با بیان این‌که گفتمان‌سازی درباره روایت پیشرفت اقتصادی موضوع را باز می‌کند و روایت شکل می‌گیرد، ادامه داد: علم و فن‌آوری، جهاد و محیط زیست از موضوعات مطرح و مشترک در خصوص روایت پیشرفت است که در این‌باره باید گرد هم جمع شویم.

مدیر اندیشکده بنیاد توسعه فردا، با اعتقاد به این‌که روایت پیشرفت یک روایت ایدئولوژی است که از مختصات مهم یک روایت پیشرفت است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در دهه ۸۰ واژه توسعه را جایگزین پیشرفت کرد چون در حقیقت مسأله روایت پیشرفت مبتنی بر دین است باید براساس دستورات و آموزه‌های دینی زندگی‌یی را برگزید که نتیجه آن پیشرفت است این به‌معنای دینی شدن پیشرفت. روایت چنین پیشرفتی متفاوت‌تر از روایت پیشرفتی است که در آن دستورات و آموزه‌های دینی وجود ندارد.

روایت پیشرفت یک روایت ایدئولوژیک است

دکتر عطاری، با بیان این‌که روایت پیشرفت یک روایت ایدئولوژیک است، افزود: بنابراین سر منشأ روایت پیشرفت مبانی نگاه کردن به اتفاقات وحی است به این معنا که روایت خامی نیست.

وی، با تأکید مجدد براین‌که روایت پیشرفت یک روایت ایدئولوژیک است، گفت: از دیگر ویژگی‌های روایت پیشرفت آینده‌نگر بودن آن است اگر ندانی قله و افق آینده چیست؟ نمی‌توانی مسیر پیشرفت را ترسیم کنی.

مسعودیان، در پایان صحبت‌های عطاری افزود: هر کسی کوشیده از زاویه‌ای به مختصات روایت پیشرفت نگاه و آن‌را تبیین کند.

در ادامه این نشست، دکتر نمازی، عضو کارگروه سیاست‌گذاری ستاد ویژه توسعه فن‌آوری نانو و دبیر جایزه روایت پیشرفت با بیان این‌که روایت پیشرفت مبتنی بر  تجربه مسأله‌ای است که در موضوع نانو داشته‌ایم، در ادامه خاطرنشان کرد: هنوز عنوان روایت پیشرفت به‌درستی وضع نشده است، دغدغه دوران ما الگوی اسلامی ایرانی بود من هم دغدغه نظری داشتم اما این الگو را باید از کجا می‌آوردیم؟ ما آن‌را در ستاد نانو تجربه کردیم.

هم‌اکنون در کشور درگیر یک واژه و موضوع «روایتگری پیشرفت» شده‌ایم

وی، با بیان این‌که هم‌اکنون در کشور درگیر یک واژه و موضوع «روایتگری پیشرفت» شده‌ایم، افزود: موضوع علم دینی است که متأسفانه از این موضوع عده‌ای با برگزاری همایش‌ها و کنگره‌ها کاسبی می‌کنند باید پرسید خروجی این برنامه‌ها چیست؟ نباید این موضوع تلخ در روایت پیشرفت هم تکرار شود و ما در این مقوله تنها درگیر مفهوم روایت پیشرفت شویم.

عضو کارگروه سیاست‌گذاری ستاد ویژه توسعه فن‌آوری نانو، با بیان این‌که در این‌خصوص باید پا را فراتر گذاشت و وارد حیطه عمل شد، در ادامه تصریح کرد: البته تا حدودی وارد عمل شده‌ایم، مفهوم پیشرفت در جایزه کتاب روایت پیشرفت طی ۲ دوره در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و امسال دور سوم بررسی شد این‌که به چه می‌گوئیم پیشرفت؟

دکتر نمازی، با بیان این‌‌که از یک سو مردم موتور محرک پیشرفت هستند، گفت: باید در این‌باره از نگاه مردم به موضوع نگاه کرد آن‌ها توقع دارند پیشرفت حاکمیتی باشد بر این اساس اگر مردم یا مجموعه مردمی به پیشرفتی برسند آن‌را پیشرفت تلقی نمی‌کنند شاید حاکمیت باید در بخش فرهنگی کاری انجام دهد تا مردم بدانند حاکمیت در زمینه پیشرفت کاری را کرده است.

وی، گفت: کسانی که متولی روایت پیشرفت هستند به‌خوبی می‌دانند تجربه‌های مردمی را باید به جد گرفت از جمله دستاوردهای علمی و فن‌‌آوری. در ادبیات رایج علم و فن‌آوری این دو واژه مترادف یکدیگرند.

عرب، پژوهشگر، مستندساز و نویسنده هم با بیان این‌که روایت پیشرفت از دل روایت پیشرفت درمی‌آید، افزود: هم‌زمان یک نقد حاکمیتی و حکمرانی هم وجود دارد دانش‌بنیان‌ها نمونه بارز دخالت مردم در روایت پیشرفت هستند از ۸۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان حدود ۵۰ شرکت فوق‎العاده عمل کرده‌اند، از این‌رو برای مردمی کردن روایت پیشرفت باید به دانش‌بنیان‌ها توجه کرد کسانی که از بیرون نظاره‌گر هستند، تصویری از این اتفاقات ندارند در خصوص الگوی اسلامی ایرانی کسانی تولید محتوا کردند که کوچک‌ترین تجربه موفقی نداشته‌اند.

روایت پیشرفت به‌مثابه ورزش دو میدانی است که همه ورزش‌ها را پوشش می‌دهد

وی، ادامه داد: روایت پیشرفت به‌مثابه ورزش دو میدانی می‌ماند که همه ورزش‌ها را پوشش می‌دهد، روایت پیشرفت حرف نظری و تصویری درباره علم بیرونی می‌دهد. روایت پیشرفت، روایت تجربیات هم‌اکنون است اما در حال‌حاضر درباره یک خلأ کورسور صحبت می‌کنیم افرادی که درباره پیشرفت صحبت می‌کنند حتی ۵۰ سوژه پیشرفت ندارند.

مسعودیان، با اعتقاد به این‌که از دل درک تدریجی تجارب می‌توان چارچوب را متوجه شد، در ادامه خاطرنشان کرد: برای درک و نهادینه کردن قله‌های پیشرفت باید تجربه‌نگاری را درک کرد حال باید دید چگونه می‌توان تجربیات روایت‌ها را در گوش مخاطب اثربخش‌تر کرد؟

پیشرفت هر اتفاق مثبتی در هر مسیر است که قابلیت رسانه‌ای شدن را داشته باشد

در ادامه این نشست، کاظم‌پور، در تعریف یک خطی پیشرفت در هر حوزه‌ای گفت: پیشرفت هر اتفاق مثبتی در هر مسیر است که قابلیت رسانه‌ای شدن را داشته باشد که مخاطب آن برخی خاص و برخی عام هستند از مختصات آن داشتن بیانی روشن، شفاف و ساده است تا برای مخاطب قابل فهم باشد، باید چالش‌های مثبت و منفی بیان شوند و قادر باشیم چالش‌های اتفاقات را به‌خوبی بیان کنیم چرایی فهم مسأله را باید به‌طور دقیق از دست‌اندرکاران داشته باشیم، باید علت شکل‌گیری چالش‌ها، شکست‌ها و موفقیت‌ها در پایان آثار بیان شوند.

وی، افزود: در روایت پیشرفت مخاطب باید از صفر موضوع به انتها برسد با روایت به‌شکل کتاب، مستند و یا متن ادبی همراهی داشته باشد در این‌صورت است که این روایت این قابلیت را دارد که در ذهن مخاطب اثر بگذارد، هم‌اکنون کشورهای مختلف داستان قهرمانان خود را روایت می‌کنند، چون معتقدند روایت از ابزارهای مختلف و قدرتمند برای بیان است اما این‌که محور بازگو کردن چگونه باشد مهم است.

کاظم‌پور، با بیان این‌که برای دقیق عمل کردن باید عرصه‌های مختلف شناسایی و در حوزه‌های مختلف اعم از علمی فن‌آوری و دانش بخش‌بندی شوند، در ادامه خاطرنشان کرد: در عین‌حال باید افراد مناسب هم شناسایی شوند که بتوانند در حوزه کنشگری داشته باشند.

روایت باید کارکرد و انگیزه در ذهن مخاطب ایجاد کند

وی، افزود: روایت باید کارکرد و انگیزه در ذهن مخاطب ایجاد کند برای این موضوع باید در ابتدا ذائقه مخاطب را شناخت سپس بررسی کرد چگونه می‌توان به‌عنوان مثال روایت موفقی از اقتصاد مردمی داشت تا ضمن همزاد پنداری در مخاطب آن حس منتقل شود تا به مرحله باور، اعتقاد و انگیزه برسد.

آیت‌الله اسماعیل جلالی از خانه اندیشه‌ورزان هم با سابقه فعالیت در حوزه ادبیات گفت: مقام معظم رهبری در جلسه شماری از داستان‌نویسان نکته‌ای را بیان کردند این‌که در جنگ و صلح تولستوی ناپلئون را شیطان مجسم معرفی کردند و با عدد ۶۶۶ مقایسه می‌کردند اما ویکتور هوگو جزو مخالفان ناپلئون حین روایت او را قهرمانی نامید.

وی، افزود: پیشرفت چه هست؟ چرا باید روایت شود؟ چه چیزی، چگونه و چه وقت باید روایت شود؟ همه این‌ها پرسش‌هایی هستند که در این‌باره باید پاسخ داده شود به‌عبارتی روایت چرخه‌ای است که در روایت پیشرفت باید این چرخه تنظیم شود بر این اساس گاهی پیشرفتی وجود دارد اما در چرخه نمی‌آید.

پیشرفت ضرورتاً به‌معنای علم و فن‌آوری نیست

جلالی، با بیان این‌‌که پیشرفت ضرورتاً به‌معنای علم و فن‌آوری نیست، گفت: معادل کردن پیشرفت با علم و فن‌آوری در واقع به سبک مدرنیته غرب است که جدید هم نیست سال‌ها از این موضوع گذشته است و ما خیلی دیر وارد شده‌ایم. موضوع بعدی چگونگی این خوانش است که افراد با جریان چگونه مواجه ‌شوند در کتابی در سال ۱۹۸۴ مزرعه حیوانات خود لیبرال دیپلماسی بود.

وی، با بیان این‌که مقام معظم رهبری بارها تکرار کردند تکرار حوادث فرصت است، در ادامه خاطرنشان کرد: باید برگشت سیاست‌های فرهنگی که تاکنون تجربه کرده‌ایم را بازبینی کنیم ما هنوز در این‌باره گزارش و مستندی نداریم، جنس روایتگری جنس ادبیات است که اقسام مختلفی هم دارد.

جلالی، توضیح داد: موسسه‌ای با بیش از ۳۰ سال سابقه فعالیت قرار بود طی ۱۰ سال تا سال ۱۳۷۰ علوم اسلامی انسانی را تولید کند اما مقام معظم رهبری در سال ۸۸ عنوان کردند مشکل ما این است هنوز علوم انسانی ما اسلامی نشده است. ما باید حداقل فعالیت‌های انجام شده را گزارش کنیم روایت پیشرفت تنها روایت فتح و پیروزی نیست اشتباهات هم باید روایت شوند.

وی، افزود: بخشی از روایت پیشرفت جوشیدنی است و ساختنی نیست آمریکا علوم انسانی خود را کلان جلوه می‌دهد و ما چنین نمی‌کنیم. آمریکا امپراطوری انشاء است چون تنها درسی که در آمریکا تک ماده ندارد درس انشاء است همه سیاستمداران آمریکا تقریباً همه روایت خود را دارند از اوباما تا کلینتون، بوش و ریگان در سطوح مختلف این روایت‌ها وجود دارد و از نوشته‌های آن‌ها استفاده می‌شود.

تأکید جلالی بر ضرورت آسیب‌شناسی روایت پیشرفت

جلالی، با تأکید بر ضرورت آسیب‌شناسی روایت پیشرفت گفت: بخش‌هایی که با وجود تولید انبوده نمی‌توانند اثرگذاری داشته باشند به‌علت نداشتن تولیدهای استاندارد و کنشگری مناسب است حال آن‌که در آمریکا برای یک روایت ۱۰ ویراست وجود دارد.

وی یادآور شد: کار کیفی استاندارد و اثرگذار از کار کمی ارزشمندتر است.

مسعودیان، در ادامه سخنان جلالی توضیح داد: براساس گفته‌های شما باید دید چرخه روایت پیشرفت چگونه باید خوانش شود، حوادث باید آسیب‌شناسی شوند و باید مسئولیت حرفه‌ای اثرگذار داشته باشیم.

در ادامه عرب، از این‌که هم‌اکنون در هیچ حوزه‌ای روایت نداریم، انتقاد کرد.

وی با انتقاد از این‌که از مدیریت شهری تهران هیچ کتابی نداریم، افزود: ما در خلأ زیست می‌کنیم افرادی که ۴۰ تا ۵۰ شرکت دانش‌بنیان دارند حرکت شگرفی انجام داده‌اند هم‌اکنون در شورای شهر و در سابقه شهرداری تهران هیچ روایت پیشرفتی نداریم تنها یکسری روایت زرد داریم.

در هیچ حوزه‌ای تجارب حکمرانی و مدیریت ثبت نشده است

عرب، با بیان این‌که در هیچ حوزه‌ای تجارب حکمرانی و مدیریت ثبت نشده است، ادامه داد: میلیون‌ها معلم و استاد در کشور داریم که تجربیات هیچیک از آن‌ها ثبت نشده است این در حالی است که در دانشگاه هاروارد شرکت آب و فاضلاب یک منطقه درباره تجربیات خود کتاب نوشته است.

جلالی، در ادامه سخنان ایشان با تأکید بر ضرورت وجود زیرساخت آموزش نوشتن خاطرنشان کرد: در انگلستان خاطرات بازیکنان دسته ۳ در کتابخانه‌ها موجود است چون روایت کردن نوعی ارزش و قدرت است. آمریکا سالانه میلیاردها دلار هزینه می‌کند تا اعلام کند آسمان من پاک‌تر است این در حالی است که ما هنوز درباره شخصیت‌های اصلی کشورمان هیچ روایتی نداریم در حالی‌که روایت به فرد قدرت می‌دهد.

مسعودیان، هم در ادامه این سخنان گفت: درباره آسیب‌شناسی روایتگری پیشرفت در کشور کار چندانی نشده است کار مهم تجربه‌نگاری روایتگری در نهادهای اثرگذار است.

روایت‌گران پیشرفت باید مخاطبان خود را بشناسند

در ادامه نشست، محبوبیان، از اندیشکده بنیاد توسعه فردا، با بیان این‌که در روایتگری پیشرفت باید به مخاطب توجه کرد، افزود: وقتی مخاطب رسانه‌های بیگانه جوانان دهه ۷۰ و ۸۰ هستند متناسب با ذائقه آن‌ها برنامه‌سازی می‌شود، می‌دانند برای چه کسانی روایت می‌کنند خلأیی هم ندارند در عین‌حال فرهنگ روایتگری هم برای آن‌ها حائز اهمیت است.

وی، توضیح داد: دانشجویان چینی در دانشگاه شهید بهشتی عنوان می‌کردند که مأموریت دارند اتفاقات را روایت کنند همه این موارد فرهنگ و انگیزه روایتگری را در جوانان نهادینه می‌کند که باید به جریان روایتگری منتهی شود.

محبوبیان، با بیان این‌که جریان روایتگری هم باید به بلوغ برسد، گفت: به‌عنوان مثال روایتگری در دفاع مقدس از روایت فتح آغاز و به ایستاده در غبار و …. رسید. در هر صورت فرهنگ روایت باید به جریان روایت تبدیل شود در عین‌حال که مخاطب‌شناسی را هم مد نظر داریم. در چنین صورتی موضوع اقتصادی شکل می‌گیرد که این موضوع به روایتگری پایداری و دوام می‌بخشد چیزی به مخاطب می‌دهد که حاضر است برای آن هزینه کند یا کامنت بگذارد و یا آن‌را تقویت کند این اقتصاد ماندگاری را در پی دارد و یک چرخه ارزشی برای آن تعریف می‌شود.

روایت را باید مخاطب بپسندد و برای آن ارزش قایل شود در این‌صورت اقتصادی می‌شود

وی، با تأکید بر این‌که روایت را باید مخاطب بپسندد و برای آن ارزش قایل شود، افزود: اگر به‌دنبال فضای روایتگری صحیح هستیم باید جریان روایت و چرخه آن شکل بگیرد فرهنگ‌سازی روایتگری نهادینه شود چون روایتگری مشکل‌گشاست.

حاجی‌زاده، از مجموعه «امیدگاه جهانی حامی» هم با بیان این‌که مقام معظم رهبری در دیدار نوروزی بر اقتصاد مردمی تأکید داشتند، افزود: مجموعه ما در عرصه‌هایی در اقتصاد مردمی محتوا تولید کرده است، فضای ما فضای مجازی است در جایی از این فضای مجازی ندیدم درباره اقتصاد مردمی برای مخاطب مطلبی داشته باشد باید درباره الگوی مشارکت مردمی در اقتصاد فکری کرد.

وی، افزود: اگر جهاد سازندگی اقتصاد مردمی است باید بررسی و تجربیات آن‌ها ثبت و روایت شود، اگر جهاد سازندگی پل بعثت و یا سیلو ساخته باید تجارب آن اعم شکست و موفقیت روایت شوند که چگونه و با چه مشکلات این پیشرفت را داشته‌اند باید الگوهای مدیریت جهادی روایت شوند و مشخص شود چه طور باید این شیوه مدیریتی با بروکراسی متمایز شوند.

حاجی‌زاده، با بیان این‌که تاکنون روایت اقتصاد در کشور نداشته‌ایم، گفت: به‌دنبال این هستیم روایتی از اقتصاد مردمی داشته باشیم اما باید در نظر داشت که هدف ما از روایت چه هست؟ قصد داریم از روایت پیشرفت‌ها اقتصاد کشور را اصلاح کنیم همان‌گونه که جهاد سازندگی مردم روستایی را توانمند و در نهایت اقتصاد آن‌ها را متحول کرد.

وی، با بیان این‌که یک روایت از جنبه‌های مختلف با اهداف متفاوت بیان می‌شود، در ادامه خاطرنشان کرد: روایت پیشرفت یک بخشی شامل دستاوردهاست بخشی هم مربوط به مسایل فنی، فن‌آوری، نانو، هوا فضا، موشکی و … است که با فرهنگ اجتماعی سازگار نیست اما به‌تازگی انتشارات راهیار چندین کتاب درباره مدرسه و در نانو و فن‌آوری کار کرده است اما هنوز به موضوع اقتصاد نپرداخته‌ایم برای انواع کارهای متفاوت منابع کم است اما کتاب به نسبت دیگر منابع فراوانی بیشتری دارد.

حاجی‌زاده، با بیان این‌که در صفحات مجازی صفحه درباره روایت پیشرفت اندک است، افزود: مجموعه فعالیت ما در فضای مجازی است که هنوز در این‌باره کار چندانی نشده است اگر محتوایی در این خصوص وجود دارد مشتاقیم تا در فضای مجازی منتشر کنیم.

در روایتگری پیشرفت باید مخاطب و ذائقه آن‌را شناخت

امینی، از دیگر مهمانان هم با اعتقاد به این‌که در روایتگری پیشرفت باید مخاطب و ذائقه آن‌را شناخت گفت: باید به سمت مردم حرکت کرد دوستان به تجربه‌نگاری به‌صورت کتاب اشاره کردند هم‌اکنون کتاب صعود ۴۰ ساله برنامه پیشرفت درباره روایت پیشرفت را داریم اگر بحث تولید کتاب است باید درباره فرهنگ کتابخوانی هم کار کرد از نظر من در این‌باره نگارش کتاب و تولید کلیپ پاسخ نمی‌دهد باید شرایط متفاوت باشد، به‌عنوان مثال نصب یک بیلبورد ساده برای اطلاع‌رسانی دستاوردهای نانو اثرگذاری بسیار بیشتری نسبت به ساخت مستند، نگارش کتاب و …. دارد، باید در فضای واقعی‌تر صحبت کنیم که متناسب با نیاز مخاطب باشد.

وی، با بیان این‌که باید در روایتگری پیشرفت به اولویت‌های نخست از جمله اقتصاد و اقتصاد مردمی توجه کرد، افزود: چگونگی ترویج فرهنگ کتابخوانی هم باید در اولویت باشد.

پوراسلامی، فعال رسانه‌ای و مستندساز هم با اعتقاد به این‌که برای روایت پیشرفت باید ثروت داشت، در ادامه خاطرنشان کرد: در این‌صورت در جامعه پیشرفت حاصل می‌شود اگر ثروت به رسمیت شناخته نشود و مردم به ثروتمند شدن فکر نکنند چشم‌انداز روشنی نخواهیم داشت.

در پایان نشست، حسین زارعی،هم با بیان این‌که روایتگری رویکرد و خاستگاه خود را دارد و از دغدغه‌های روایتگر روایت قوی است که قدرت خلق می‌کند، در ادامه افزود: باید بررسی کرد رویکرد غرب به روایتگری چه بوده است و ما باید چگونه باشیم؟ غرب خود را از سرچشمه وحی قطع کرده است اما ما به منبع وحی و تعالیم آسمانی متصل هستیم و به قرآن اکتفا می‌کنیم. غرب چون از سرچشمه وحی جداست می‌کوشد از تجارب خود برای روایت استفاده کند.

در روایتگری باید دید نظام معرفتی راوی را شناخت

وی، ادامه داد: روایتگر ما باید در امتداد  تعالیم آسمانی و ارزش‌مدار عمل کند اگر راوی به پیشرفتی باور نداشته باشد نمی‌تواند به‌خوبی روایت کند با همه نقدهایی که به شهید آوینی می‌شود ایشان در شرایطی روایت فتح را خلق کرد که نمی‌دانست در کجای جنگ قرار داریم.

زارعی، یادآور شد: باید دید نظام معرفتی راوی چگونه است روایتگری باید حقیقت‌مدار و حقیقت‌جو باشد از این‌رو هر روایتگری مطلوب نیست روایت نباید غیر واقعی باشد باید روایتگری ارزش‌های مختلف خلق و به یادگیری و پرورش دسته‌جمعی منجر شود. ما هم‌اکنون نیازمند پرورش نسل روای و روایت‌شناس هستیم تا روایت دروغ را شناسایی کند.

براساس این گزارش، باشگاه مدافعان اقتصاد مردمی با حمایت بنیاد توسعه فردا و همکاری خانه اندیشه‌ورزان نشست هم‌اندیشی را با حضور اساتید و پژوهشگران حوزه فرهنگ، رسانه و اهالی قلم و اندیشه با موضوع «مختصات روایتگری پیشرفت» برگزار کرد.

رویدادهای مرتبط