خانه » کافه آینده – بیست و هشتم

کافه آینده – بیست و هشتم

این رویداد، با موضوع: «آینده زندگی سیاسی ما؟» دوشنبه ۱۹ دی‌ماه ۱۴۰۱ به همت بنیاد توسعه فردا و در خانه اندیشه‌ورزان، با حضور جمعی از فعالان و صاحب‌نظران این حوزه، برگزار شد.

مازیار عطاری؛ مدیرعامل بنیاد توسعه فردا

زندگی سیاسی از کل زندگی من جدا نیست. یک تعبیری بود که آدم به تعالی می‌رسد زندگی سیاسی برای او بسیار پررنگ می‌شود. اگر یک بچه را در نظر بگیرید احتیاجات او این است که غذای او به‌موقع باشد و او را تر و خشک کنند بعد که کمی بزرگ‌تر می‌شود نیازهای او به این تبدیل می‌شود که آموزش هم ببیند، زمانی که وارد جامعه می‌شود و با اجتماع تعامل می‌کند دیگر مرتبه زندگی او بالا رفته است، زندگی سیاسی همة زندگی او می‌شود. برای همین ما در مورد تمام زندگی خود صحبت می‌کنیم.

زندگی سیاسی از مبانی شروع می‌شود که خدا و پیغمبر و دین کجای آن هستند، دموکراسی چیست تا بحث روش حکومت‌داری و اینکه احزاب داریم یا نداریم و حزب خوب است تشکیل شود یا خیر؟ و بحث محتوای آن، الان ما انقلاب کردیم، آیا حکومت مردم بر مردم محقق شده است؟ اصلاً ۳۰ یا ۴۰ سال آینده حاکمان ما چه کسانی خواهند بود؟

بهجت پناه؛ پژوهشگر

در زندگی سیاسی آینده باید ابتدا مجریانی انتخاب کنیم که عدالت‌محور باشند، این قوانینی که دکتر خواندند شاید ۵۰ سال پیش در دنیا نوشته شده است و اصلاًً قوانین کلی هر کشوری این فرمایشاتی است که دکتر گفتند، اما چقدر محقق می‌شود؟ چه کسی می‌تواند محقق کند؟

این به نظر من بحث ما است که ما ابتدا این افراد را پیدا کنیم و در کشور جانشانی کنیم و بعد یکی‌یکی به آن‌ها خواسته‌هایمان را بگویم. الان بحث ما انتخاب وزیر نیست؛ بلکه ما می‌خواهیم یک ساختار برای ایران تعریف کنیم و اصلاً فکر می‌کنیم این نظام را قبول نداریم و می‌خواهیم یک نظام را تعریف کنیم، بعد آن نظام که تعریف شد این قوانین را از او بخواهیم.

ناظمی؛ آینده‌پژوه

ما امروزه در شرایطی قرار گرفتیم که با یک‌زبان سیاسی زندگی می‌کنیم. وقتی سخن از سیاست می‌رود، نباید فقط بر نهادهای سیاسی متمرکز شد؛ بلکه تمام ابعاد زندگی ما از نوع پوشش، سبک زندگی، تفریحات، روابط خصوصی و حتی خانوادگی ما درگیر سیاست است. پس وقتی که از آینده سیاسی خود صحبت می‌کنیم درواقع کلیت آینده خود سخن می‌گوییم.

این کشمکش سیاسی به‌نوعی وارد روابط همه انسان‌ها شده و انگار همه وظیفه دارند در هر دعوایی حتماً یک طرف دعوا بایستند در شرایطی که با این تضادها، گفتگو روزبه‌روز دشوارتر می‌شود و اگر این گفت‌وگوی آزادانه در جامعه شکل نگیرد، ظرفیت‌های تمدنی را از دست خواهیم داد و امکان ورود به آینده از دست می‌رود.

مهدا مرتضوی؛ مدیرعامل اندیشکده عمران‌بان

من همیشه فکر می‌کردم که به‌صورت خودکار با گذر زمان و آمدن نسل‌های جدید و افکار جدید این خود شرایط را به سمتی می‌برد که بهبود اوضاع سیاسی هم به وجود می‌آید. حالا در سال‌های اخیر با تجربه‌هایی‌ که داشتم، متوجه شدم که این اتفاق شاید در حوزة علم بیفتد؛ ولی در حوزه سیاست اتفاق نمی‌افتد. در حوزة سیاست حاکمیت قدرت وجود دارد و حاکمیت با تمام ارکانی که دارد، خود شکل خود را باز تولید می‌کند، نسل‌های جدید با تفکرات متفاوت را حذف می‌کند و نسل‌هایی از جنس خود را دوباره قدرت می‌دهد. من متأسفانه جدیداً هم در نگاه داخلی و جهانی به این نقطه رسیدم که یک آینده تاریکی در سیاست ایران و جهان می‌بینم که انسان‌ها و ارزش‌ها زیر پای قدرت‌ها له می‌شوند.

نصر اصفهانی؛ آینده‌پژوه

یکی از راه‌های شناخت آینده زندگی سیاسی ایرانیان، مطالعه زندگی سیاسی رهبر معظم انقلاب است که در کتاب «خون‌دلی که لعل شد» به طور مفصل ارائه شده است. ایشان در این کتاب می‌فرمایند: انقلاب ما دو عنصر اصلی داشت، یکی موضوع مقاومت و مبارزه و دیگری نوسازی روشنگری دینی؛ در این کتاب اشاره می‌کنند اگر مقاومت و مبارزه به‌تنهایی وجود داشته باشد، تحجر می‌شود و اگر نوسازی و روشنگری دینی به‌تنهایی باشد، تغییر و تحولات جدی رخ نمی‌دهد.

نکتة دوم سینما، بازی و سایر فناوری‌های نرم و خلاق، فناوری‌هایی برای تصویرپردازی آیندة ایران هستند که می‌توانند تصویری شوق‌برانگیز، پرجزئیات، مهیج و شرافتمندانه از آیندة ایران نشان دهد.

سلطانی؛ پژوهشگر

اینکه بخواهیم بگوییم ۵۰ سال آینده سیاسی کشور ما چه خواهد شد طبیعتاً در رفتار اجتماعی جامعة  امروز ما مشهود است. ما با این رفتار اجتماعی که در جامعة خود می‌بینیم طبیعتاً فرسنگ‌ها با آن نظام مطلوبی که شعار آن را دادیم، فاصله داریم. اینها مسائلی است که باید به آن پرداخته شود و مهم‌تر از همه تربیت نسل و فرهنگ درست که بتواند مسیر تعالی را درست کند. ما تا زمانی که نتوانیم فرهنگ غالب، کار، سلامت و توسعه را به‌دور از هرگونه ریا و تزویر بسط و گسترش بدهیم طبیعتاً نمی‌توانیم آیندة روشنی برای کشور خود ترسیم کنیم.

فرنوش صفوی فر؛ مدیر اندیشگاه سرو

من از کلمه آینده سبک زندگی سیاسی می‌خواهم آن سبک زندگی را از سیاسی جدا کنیم، خود سبک زندگی من، این را به من می‌رساند که یک فرهنگ قالبی وجود دارد و تغییراتی هم که قرار است در آن اتفاق بیافتند به همان نسبت یک‌روند طولانی‌مدت است و آن را من بیشتر در لایه‌های اجتماعی حس می‌کنم تا اینکه به‌نظام حاکمیت بازگردم و از آن بخش نگاه کنم. توزیع اطلاعات به لحاظ اتفاقات سیاسی که در حال افتادن است به چه شکل است؟ چه کسی آن را تنظیم می‌کند؟

من فکر می‌کنم که ما روایت‌های کاملاً متضادی داریم از اینکه سبک زندگی ما چیست و ما در چه فرهنگ سیاسی زندگی می‌کنیم.

حسین زاهدی؛ بنیاد توسعه فردا

پرسش کلیدی برای هر ایرانی: زندگی سیاسی آینده با نظام جمهوری اسلامی یا بی‌نظام جمهوری اسلامی ایران؟

آیندة زندگی سیاسی ایرانیان در بستر یک مبارزه بر سر بقا و کمال جمهوری اسلامی ایران رقم خواهد خورد. جامعه ایرانی در عزیمت به سوری آینده سیاسی خیش نیازمند یک محاسبه جمعی برای انتخاب جبهه مبارزه بر سر بقا و کمال نظام جمهوری اسلامی است. پاسخ این محاسبه در هر افق زمانی برای همه نسل‌های جامعه ایرانی ضرورت خواهد داشت.